Când vine metroul la Craiova

Craiova era să aibă primul tramvai pe la 1890 când puternicii boieri din zona Olteniei s-au gândit că ar putea să fie ceva util pentru oraș. Proiectul a fost abandonat repede În timpul celui de-al doilea Război Mondial, armata a rechiziționat niște tramvaie din Odessa ocupată de trupele românești și vehiculele au revenit Craiovei. După mai multe frământări s-a ajuns la concluzia că drumul lung parcurs de utilaje pe timp de război de la Odessa pe malurile Jiului a fost în zadar. Tramvaiele sovietice erau prea vechi, iar proiectul a fost din nou abandonat. Abia la aproape două secole de la „prima strigare” tramvaiul s-a așezat peste Craiova de la est la vest cu o linie de aproape 20 de kilometri.

Mai erau doi ani până la căderea comunismului când cele 50 de tramvaie fabricate la Timișoara au început să circule Combinatul Chimic și Electroputere. Acum, ambele obiective economice au murit, dar tramvaiul continuă să circule cu rigurozitate deși muncitorii care făceau locomotive au fost înlocuiți de casieri de magazine occidentale.

S-a tot discutat de faptul că nordul și sudul orașului nu este conectat cu un astfel de sistem modern de transport. Până să se termine discuțiile, tramvaiul a devenit clasic, ba chiar este considerat demodat de unii urbaniști.

Așadar, ideea unui metrou ar putea să pară bună. Nu mai ocupă traficul, nu mai stă la semafor și nici nu mai face gălăgie pe străzi. Cu toate astea este o idee scumpă. La Cluj, Emil Boc a pierdut demult șirul cheltuielilor pentru primul metrou care va circula în afara Bucureștiului. Nici nu se știe dacă va circula vreodată metroul din Cluj, dar este cumva clar că viitorul aparține unui astfel de mod de călătorie.

Până acum în Craiova nu s-a pus problema, dar, având în vedere durata care s-a scurs de la momentul în care a venit ideea tramvaiului și clipa când acesta a început circulația, măcar la nivel de idee putem să ne întrebăm când vine și metroul la Craiova.

Dacă extrapolăm de la tramvai, iar problema se va pune acum o să avem metrou peste vreo 200 de ani. Asta ar însemna că numai vreo schimbare radicală de filosofie politică sau vreun război ar mai putea să ajute orașul să crească și să poată să se gândească serios la un metrou. Cu toate astea, în două secole mă gândesc serios că există varianta ca transportul să capete alte dimensiuni, iar construirea unui astfel de tunel la Craiova să semene cu o chestie vintage care să fie o ciudățenie.

Putem să ne raportăm la Cluj și atunci, Craiova ar putea să spere la un metrou în următorii 20 de ani dacă se apucă serios de treabă și are o creștere constantă care să susțină costul și să justifice investiția. Asta ar însemna să legi cu metroul fabrici. În momentul de față, dacă tunelul s-ar săpa de la nord la sud, gara ar fi legată de târgul de vechituri, iar de la est la vest, metroul ar lega două discoteci mai răsărite.

Așadar, fără strategie putem numai să visăm, iar fără muncă rămânem cu tramvaiul făcut în vremea în care Craiova era oraș mare, iar România era o țară puternică.