Cine încasează câteva zeci de milioane de euro?

Afacerile pentru care are loc toată zbaterea politică din aceste zile au loc în spatele ușilor deschise. Nu noaptea, ca hoții. Nu ocult. În văzul tuturor. Ascunzișurile au dispărut. Afacerile nu se făceau la vedere atunci când toată populația era avidă de informații și reacționa la orice.

Acum totul se petrece la vedere și milioanele curg ca într-un râu de date pe care toată lumea le vede și nimeni nu le înțelege. Recent, întregul oraș este chemat să dezbată un proiect de urbanism. Normal că într-o proporție covârșitoare, lumea habar nu are și nici nu ar fi interesată de afacere.

Cineva, după dezbatere o să fie mai bogat cu 20 – 30 de milioane de euro, poate mai mult. Amănunte care nu reies din datele propuse dezbaterii.

În esență, Craiova a avut multe fabrici și uzine pe care o mulțime de oameni le-au luat în primii ani de după revoluție când privatizările reprezentau o repunere în scenă a goanei americane după aur. Majoritatea industriei a ajuns la fier vechi, iar orașul care în trecut fabrica mașini, locomotive sau avioane a ajuns să nu mai fabrice decât praf.

Cele mai necunoscute întreprinderi au ajuns la descurcăreții mai puțin talentați. Acum tocmai aceste afaceri ies la iveală și le aduc celor care atunci s-au considerat mai puțin norocoși sume importante de bani.

Zilele astea se dezbate transformarea unei foste întreprinderi de utilaje în zonă rezidențială. Este vorba despre mai bine de două hectare care  domină zona de lângă Centrul Multifuncțional. Este în proprietatea unei firme anonime TC Utilaje, un SRL care până în 2018 nu prea avea active, dar care și-a încărcat bilanțul din acel an cu un milion de euro.

Cum a ajuns ditamai fabrica să fie înregistrată pe acest SRL cu doi angajați reprezintă un mister care se pierde în hățișul istoriilor neromanțate ale României post-revoluționare. Cert este că acum terenul uriaș este pe cale să devină ansamblu rezidențial. La un preț mediu de 400 de euro pentru metrul pătrat pe care se pot construi blocuri, valoarea este spectaculoasă. Dacă mai adaugi și profitul după ce se face investiția poți să intri direct în topul firmelor din zonă.

Aparent, toți craiovenii nu au nimic de zis. Nu sunt nemulțumiți. Nu cred că va apărea mai mult trafic în zonă. Proiectul este făcut de niște craioveni care, uneori conduc mașinile personale. Probabil că ei sunt siguri că proiectul este bun și nu va genera probleme.

Oricum, mă așteptam ca o afacere de asemenea anvergură să genereze mai multă vâlvă măcar într-un an electoral.