Tulburările de comportament la copii sunt tot mai întâlnite în unitățile de învățământ.

 

Elevul cu un comportament dezadaptativ

Consilierii școlari spun că dacă un copil încalcă adesea normele de comportare în grup (o durată mai mare de 6 luni) manifestându-se în diverse forme, de la încălcarea regulilor, a sfidării adultului și până la încălcarea legii, poate fi considerat a avea tulburări de comportament.

În școlile din Craiova întâlnim deseori astfel de cazuri: elevi care manifestă un comportament problematic. Specialiștii spun că mulţi copii se „pierd” din cauza faptului că sunt trataţi ca fiind copii-problemă în mod eronat, nefiindu-le abordate adevăratele dificultăţi cu care se confruntă. Acest lucru cauzează frustrare, iar problemele copilului se vor înrăutăţi.

Consilierii școlari încearcă frecvent să găsească cât mai multe soluții pentru copiii care au aceste tulburări comportamentale. Unul dintre cazurile întâlnite în școlile craiovene, și nu numai, ne-a fost prezentat de un profesor consilier școlar.

M.I este elev în clasa a VII-a și se confruntă cu provocări de ordin social, emoţional și comportamental. Acesta provine dintr-o familie monoparentală, părinţii au divorţat în urmă cu 3 ani, iar el locuiește cu mama, care are un salariu modest. Se află în risc de corigenţă la matematică. Băiatul a fost implicat de numeroase ori în incidente violente cu colegii, de multe ori fiind agresor. În timpul orelor de educaţie socială o sfidează sistematic pe doamna profesoară Popescu, ignorând sarcinile de lucru și tulburând liniștea în clasă. Mama lui M. este chemată destul de des de către director, la școală, pentru a-i fi atrasă atenţia asupra comportamentului fiului său”, este unul dintre exemplele clare de tulburări comportamentale în rândul elevilor.

Valentina Dragă, profesor consilier la Școala Gimnazială „Sf. Dumitru” Craiova, ne explică cum poate interveni un expert pentru a-l ajuta pe elev.

M. a fost înscris într-un program de consiliere psihopedagogică în vederea identificării dificultăților personale care conduc la comportamentul său deviant. Se lucrează pe consolidarea stimei de sine, pe conștientizarea sa despre efectele propriului comportament asupra celor din jurul său și pe dezvoltarea unor aptitudini menite să-l ajute în rezolvarea propriilor probleme. Pentru aceasta s-a elaborat un PRP (plan de rezolvare a problemelor) în care se urmărește identificarea pe rând a fiecărei probleme, a adultului posibil responsabil, a preocupărilor acestora și a soluțiilor stabilite de comun acord. Este foarte important ca in procesul de consiliere să fie implicate persoanele adulte din viața copilului.

De asemenea, la clasa lui M. , au fost programate ședințe de consiliere de grup vizând autocunoașterea, comunicarea și dezvoltarea personală cât și prevenirea și combaterea actelor de violență în școală”, a precizat consilierul școlar.

Ca elevul prezentat în cazul de mai sus sunt mulți, la toate instituțiile de învățământ din întreaga țară, nu doar din Craiova. Atât părinții acestora, cât și profesorii la școală se confruntă cu tulburările comportamentale ale copiilor. Conform specialiștilor, programele de consiliere psihopedagogică sunt necesare unui elev cu un astfel de comportament.