Românul Sergiu Stefanski – balerin, coregraf şi profesor renumit în Canada

În 1950, pe când Sergiu Stefanski avea 9 ani, părinţii l-au înscris la Şcoala de coregrafie din Bucureşti.

Stefans

În 1954, celebra balerină Olga Lepesinskaia, din Rusia (URSS), venită în turneu, în România, a vizitat şcoala de coregrafie şi, împreună cu directoarea şi alţi profesori, au apreciat care sunt cei mai talentaţi copii care să primească burse de studii la Academia Vaganova, din Leningrad (Sankt Petersburg). Din acel grup a făcut parte şi Sergiu Stefanski.

La Sankt Petersburg, a studiat cu unul dintre cei mai talentaţi pedagogi, Pushkin, de la care a deprins tehnica şi stilul ce i-au permis să exprime, prin mişcare, esenţa ideilor din dans.

Şi-a facut debutul alături de mari dansatori ruşi, precum Natalia Dudinskaia, Irina Kolpakova şi Constantin Sergeyev.

În 1960, s-a întors la Bucureşti, cu Diploma de artist balerin şi a fost angajat la Operă. Chiar în toamna anului respectiv, a avut loc, la Bucureşti, un Concurs Naţional de Balet, la care a obţinut Premiul I, iar în 1961 a urmat un curs de balet organizat la Dresda – Germania, cu participare internaţională.

Debutul, ca prim solist, s-a produs în timpul turneului întreprins în Italia, când a  interpretat rolul prinţului Siegfried, din „Lacul Lebedelor”, de Ceaikovski.

În 1962, a fost invitat la Belgrad, pentru a dansa în „Lacul” şi „Giselle”, alături de fosta sa colegă de la Sankt Petersburg, Natalia Macarova. La Belgrad a realizat prima sa creaţie în domeniul coregrafiei: Chopiniana muzica de Fr. Chopin. Primul premiu la un concurs international l-a primut în 1964, la Varna (Bulgaria), la un Concurs Internaţional de Dans. Sergiu Stefanski, împreuna cu partenera sa, Magdalena Popa, au ocupat locul 2, Medalia de argint.

A avut multe partenere, pe scenă, printre care: Elena Dacian şi Alexa Mezincescu, iar cu Magdalena Popa a dansat timp de 10 ani. Alături de ea, în 1965, a întreprins un lung turneu, în colaborare cu ansamblurile de balet din Tibilisi, Baku, Erevan, Taskent, Moscova şi Sankt Petersburg. Tot împreună, au participat, în acelaşi an, la al III-lea Concurs şi Festival Internaţional de balet, de la Paris, cand Magdalena a fost declarată cea mai bună Giselle a generaţiei sale. În 1966, într-un turneu de două luni, au dansat în mai multe mari oraşe din Spania şi Portugalia, împreună cu ansamblul de balet bucureştean.

În 1967, în timp ce se afla la Paris, cu o bursă de studii, a fost invitat să danseze cu Compania „Jeunesse Musical de France”, având partenere pe Jeanine Charat şi pe românca Cristina Hammel. Apoi, a întreprins un turneu la Roma şi Monte Carlo, împreună cu Ansamblul Companiei „Theatre Française de la Danse”, având-o parteneră pe Claire Sombrer.

Stefanski

În 1969, cunoscutul coregraf Serge Lifar i-a solicitat  să interpreteze rolul principal din Baletul „Daphne şi Chloe”, de Cl. Debussy, pe scena Teatrulului „La Fenice”, din Veneţia. Decorurile şi costumele erau create de Mark Chagal. Partener de scenă i-a fost Tessa Beamont, iar prestaţia lor artistică s-a bucurat de elogiile criticilor.

După ce s-a stabilit în Canada, în 1971, şi-a continuat cariera de prim-balerin, participând, alături de Ansamblul Companiei Naţionale de Balet din Toronto, la toate turneele din Canada, Statele Unite ale Americii şi din multe ţări europene, precum Anglia, Franţa, Germania, Elveţia şi altele. Şi pentru că fosta sa colegă, Natalia Macarova, era în SUA, au continuat colaborarea, împărţind cu Rudolf Nureev, rolurile principale din repertoriul creat de coregraful John Neumeier, la Metropolitan New York.

în aceasta perioadă, a avut partenere pe Karin Kain – actuala directoare a Companiei Naţionale de Balet din Toronto, Natalia Macarova, la New York, Vanessa Haart, Veronica Keher şi Claire Sambrer.

În 1978, împreună cu compania lui Elliot Fold, a întreprins turnee în SUA, Mexic,Venezuels, Brazilia, Chile, Peru şi Argentina.

După 10 ani de la stabilirea în Canada, a devenit profesor. De 31 de ani încoace, pregăteşte tinerele talente atât în Canada, cât şi în multe şcoli de balet din Europa.

Sergiu Stefanski a creat coregrafia pentru baletele: Giselle şi Paquita, la Compania Baletului Universal din Seul Coreea de Sud),  cu care a întreprins turnee în Japonia, Singapore, Malaezia şi, binenţeles, în Coreea de Sud.

În România, ţara sa de origine, a predat la Şcoala de coregrafie din Bucureşti, în 2004 şi a participat la festivalul organizat de teatrul de operetă „Ion Dacian”, în 2008.