Găsirea unei camere pentru sezonul estival în hotelurile de pe litoral a devenit o provocare, pentru că voucherele de vacanță au influențat în mod semnificativ piața, astfel că vacanțele au devenit din ce în ce mai scumpe, iar locurile de cazare disponibile tot mai puține.

city picture data 1060 520 424

Un studiu realizat de Frames & Train Your Brain, în perioada 2-9 aprilie 2019, în rândul a 350 de persoane (patroni, manageri și angajați ai unor companii dintr-o sferă largă de domenii) arată că pentru mulți români, petrecerea concediului în afara țării a devenit singura soluție.

Potrivit ,,Barometrului privind vacanțele din 2019’’, românii ar vrea să meargă mai des pe litoral, însă găsesc din ce în ce mai greu locuri de cazare. Creșterea semnificativă a cererii de servicii hoteliere, stimulată de voucherele de vacanță, a făcut ca multe hoteluri să fie rezervate pentru sezonul estival încă de pe acum, iar tarifele la cazare să crească exponențial.

Principalii clienți ai litoralului românesc au devenit în primul rând bugetarii, cei care primesc gratuit, prin intermediul voucherelor, posibilitatea de a-și petrece vacanța de vară. În aceste condiții, mulți dintre clienții litoralului din anii trecuți, cei care nu au acces la aceste facilități financiare, s-au reorientat către turismul extern, acolo unde ofertele agențiilor de turism au, în multe dintre situații, un raport calitate-preț chiar mai bun decât ce oferă stațiunile de la Marea Neagră.

Așa se explică și faptul că, dacă în anii trecuți, în cercetările sociologice, peste 60-70% dintre români indicau România drept principală destinație pentru vacanța de vară, în 2019, potrivit Barometrului, numai 47% dintre intervievați au indicat țara noastră, în timp ce pentru străinătate au optat 44%.

Când vine vorba de vacanța în străinătate, Grecia e în top

,,Așa cum estimam încă de anul trecut, voucherele de vacanță au indus efecte economice semnificative în piața turismului. Prețurile au crescut, locurile de cazare au devenit insuficiente, iar o parte semnificativă din publicul potent financiar, care mergea pe litoral în anii trecuți și cheltuia la restaurante, la terase, în cluburi etc., a migrat către alte destinații. ,,Democratizarea’’ turismului românesc a adus, astfel, beneficii importante pentru hotelieri, dar mai puține pentru restul structurilor economice de pe litoral.

Locul restaurantelor și al teraselor cu programe artistice, al teatrelor de vară și altor asemenea facilități turistice, a fost luat de supermarketuri, chioșcuri și magazine cu produse ieftine, de micul retail’’, declară Adrian Negrescu, managerul Frames.

Potrivit barometrului, dacă în țară, litoralul (57%) și stațiunile de la munte (32%) sunt cele mai căutate destinații, în străinătate, Grecia este pe primul loc, fiind indicată de peste 37% dintre românii care vor să își petreacă vacanța în altă țară. În top urmează Bulgaria (22%), Spania (19%), Italia (14%) și Turcia (8%).
Pe ansamblu, 63% dintre respondenți declară că vor pleca în concediu la vară, în timp ce 22% spun că nu vor face acest lucru, arată Mediafax.