Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunţat astăzi că platforma informatică a asigurărilor de sănătate este indisponibilă.

card sanatate

"Urmare a unor probleme tehnice, care au condus la întreruperi în funcționarea Platformei Informatice a Asigurarilor de Sanatate (PIAS), serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă/se eliberează în regim off-line până la remedierea indisponibilității PIAS", arată CNAS, într-o informare postată pe site.

Claudia Șerban, purtător de cuvânt al Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Dolj, a confirmat : “Este, sperăm, o situație de scurtă durată, în momentul de față se lucrează la partea tehnică. Toate raportările se efectuează offline.”

Șerban a menționat și situația serviciilor de îngrijiri la domiciliu acordate offline începând cu 24 iunie 2019 și până la remedierea problemelor, care vor fi transmise în PIAS până la termenul de raportare a activității lunii iunie/iulie 2019.

De cealaltă parte, medicii sunt categorici: “Serviciul este blocat de la sfârșitul lunii iunie. Nu se validează serviciile, nu se validează rețetele, am o mulțime de print-screenuri cu erorile. Factura pentru serviciile lunii iunie abia am reușit să o transmit în ultima zi, nu am avut decont, nu am putut mai devreme.

Nu mi se pare normal să se lucreze în afara programului pentru a putea urca datele în sistem. Sunt colegi care își iau laptopul acasă și validează serviciile și fac raportările la unu-două dimineața. Dacă ei se chinuie și rezolvă noaptea, CNAS profită de asta și nu recunoaște problemele decât abia atunci când situația devine critică”, ne-a declarat doctor Maria Victoria Oprescu, medic specialist medicină de familie.

Nu numai medicii sunt afectați de starea precară a sistemului informatic, ci și asigurații. De exemplu, rețetele pe mai multe luni, care, procesate offline, trebuie ridicate într-o singură tranzacție, și nu fracționate lunar, cum ar fi posibil când sistemul funcționează normal.

Asociația Medicilor de Familie: De la 1 iulie e jale

La mijlocul lunii iunie, Societatea Naţională de Medicină a Familiei avertiza, prin intermediul unei scrisori deschise adresate Guvernului României, Ministerul Sănătăţii şi Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, că medicii de familie din întreaga ţară au ajuns „la limita suportabilităţii”, întrucât sistemul informatic e în „colaps total”.

Medicii de familie susțineau că, pe o perioada de 3 zile, sistemul a funcţionat adunat 2-3 ore, lucru ce a dus la crearea unei situaţii în care mulţi dintre medicii de familie ajungeau să se trezească noaptea pentru a valida documentele de peste zi, în speranţa că sistemul este mai accesibil în acea perioadă a zilei.

Potrivit aceleiași surse, stabilirea datei de 5 iulie în sensul raportării ulterioare a serviciilor neefectuate de către medici pe platformă, precum și setarea ei ca dată a începerii acordării de servicii off-line nu este justă, întrucât sistemul nu e funcțional de pe 1 iulie.

Pe 30 iunie 2016, CNAS anunța că a desemnat firma care va asigura mentenanța sistemului IT al cardului de sănătate (CEAS) și a platformei IT a asigurărilor de sănătate (PIAS), fiind vorba despre SC Team Net International SA, firmă fondată de fostul parlamentar Sebastian Ghiță. Valoarea contractelor a fost anunțată atunci la peste cinci milioane de euro, cele două contracte acoperind o perioadă de trei ani.