Anul XII, nr. 4080
Luni, 13 iulie 2015
Primul autobuz electric testat în Slatina
Dragoş Ostroveanu ,7 aprilie 2015,00:05 nr. afisari:1826

Noul director al S.C. LOCTRANS S.A., Bogdan Apostoliceanu, încearcă să “ aducă” furnizorul de servicii de transport local în secolul XXI. De când a ajuns director a avut câteva iniţiative lăudabile.
Pe autobuzele societăţii, pentru călători a fost afişat mesajul: “ Te-am deranjat în trafic? Sună la 0249.436550 ”. Bogdan Apostoliceanu a spus că, în perioada următoare, vor apărea şi anunţuri asemănătoare  în interiorul autobuzelor, dar fiind referitoare la comportamentul taxatorilor.

A doua iniţiativă a managerului societăţii este testarea, de-a lungul a două săptămâni a unui autobuz de mici dimensiuni, în afara orelor de maxim trafic. Această iniţiativă a fost gândită deoarece autobuzele mari, clasice, au un consum mare şi nu sunt rentabile având în vedere numărul redus de călători.  În acest sens călătorii slătineni au utilizat un număr redus de autobuze de mică capacitate. Trebuie spus că acestea au aer condiţionat şi rampă pentru persoanele cu dizabilităţi fizice. În urma acestei iniţiative s-a demostrat că sunt mult mai eficiente în privinţa costurilor de operare raportate la pasager şi kilometrii parcurşi. O informaţie, credem noi concludentă, este faptul că motorul are 2.300 cmc, de aici şi un consum în consecinţă. Miniautobuzul are capacitate de 20 de locuri, dintre care doar 11 pe scaune.

A treia şi ultima iniţiativă a fost aducerea şi utilizarea în perioada imedit următoare ( timp de o săptămână ) a primului autobuz electric. Evenimentul privind prezentarea noului autobuz, s-a desfăşurat la Slatina, vineri 3 martie, la sediul transportatorului local. Câteva date despre el: are 86 de locuri, dintre care 19 pe scaune, aer condiţionat şi rampă pentru persoanele cu dizabilităţi fizice. Funcţionează pe bază de acumulatori garantaţi 5 ani, reîncărcabili de la orice priză standard de 3,20 volţi şi 32 amperi.
Autobuzul de fabricaţie cehă şasiul din inox, un consum aproximativ de 0,75 kw/km, o pereche de acumulatori încărcaţi total asigurând o rulare de până la 170 kilometri. O baterie pentru un asemenea mijloc de transport în comun se încarcă în 6-7 ore, dar cu un încărcător rapid totul se rezolvă într-o oră. Fiind electric, nu va presupune costuri legate de revizie motor, cutie de viteze, schimbare filtre etc. Consumul unui asemenea autobuz se ridică la 12,5 litri/100 km., faţă de 43 litri/100 km. cât consumă autobuzele actuale. Costul unui asemenea autobuz este de 380.000 euro.

Să spunem că o călătorie cu autobuzele costă doi lei, iar un abonament pe o singură linie este de 40 de lei, pe lună. Unul pe toate liniile costă 80 de lei. Categoriile speciale: studenţii şi elevii au o reducere de 50%, în timp ce pensionarii nu plătesc nimic.
La evenimentul de lansare a participat şi Mihaela Stana, cea care a preluat atribuţiile primarului Slatinei. Edilul a menţionat că este posibilă o finanţare de la bugetul local pentru al doilea proiect, pentru al treilea fiind nevoie de o finanţarea europeană.
Să speram că iniţiativele managerului vor avea şi finanţare, din bugetul local sau pe fonduri europene.

 
Curs valutar BNR - 26-03-2017
Nume valută Valoare
Euro
4.4306
Dolarul SUA
4.1440
Gramul de aur
155.4842
Dolarul australian
3.1810
Dolarul canadian
3.2651
Francul elvetian
4.1990
Coroana ceha
0.1614
Coroana daneza
0.5945
Lira Egipteana
0.5431
 
Editie Speciala - Cotidianul regional al Olteniei
str. Sf. Dumitru, nr. 1, Craiova, Dolj